Simptomi raka

Simptomi koje pojedine vrste raka mogu izazvati u mnogočemu se razlikuju i često nisu specifični za određenu vrstu raka.  Poseban problem je to što se simptomi, pogotovo malignih bolesti unutarnjih organa, često osjete kada je bolest već uznapredovala, kada je terapija složenija, dugotrajnija, a mogućnost izlječenja neizvjesnija.

Ukoliko se pojavi rana koja nije nastala uslijed neke ozljede ili povrede, a ne zarasta i ne povlači se, može upućivati na rak . Rak kože i usta može se pojaviti u obliku rane. Posebnu pozornost na postojanje ranica u ustima trebaju obratiti pušači. Liječniku treba pokazati svaku sumnjivu ranicu na koži, ukoliko ne nestane za tjedan dana!
Madeži i bradavice koji počnu rasti ili mijenjati izgled, krvariti, svrbiti, ljuštiti se, mogu biti znak pojave raka. Promjene na madežima su opasne i ne treba ih zanemarivati. Najbolje je samopregledom kontrolirati madeže i pratiti njihovo stanje. Zapamtite: svaka promjena madeža iziskuje posjet liječniku!
Čvorić ili kvrga je često prvi znak koji ukazuje na rak. U nekim slučajevima čvorići mogu biti i bolni. Rak dojke se najčešće otkrije slučajno, tako što žena sama napipa čvorić. Čvorić u testisima može biti rak testisa, i to bez postojanja ikakvih drugih primjetnih simptoma. Povećani limfni čvorovi na vratu, ispod ruku i u preponama najčešće su posljedica neke infekcije, ali ukoliko povećanje limfnog čvora traje duže od mjesec dana, a pregledom se ne nađu nikakvi objektivni uzroci povećanja, treba posumnjati na neko maligno oboljenje i učiniti biopsiju čvora.
Promuklost koja traje duži period (preko mjesec dana) može biti simptom raka u grlu i zahtjeva obavezan pregled otorinolaringologa. Promuklost je, nasreću, najčešće uzrokovana drugim bolestima, npr. infekcijom, ali ju ne smijemo zanemariti kao mogući simptom raka grla.
Kašalj je vjerojatno jedan od najčešćih simptoma zbog kojih ljudi posjećuju liječnika, obično je posljedica neke infekcije, astme, pušenja, srčane slabosti i sl. Međutim, ukoliko se kašalj promjeni, ukoliko se ne povuče u roku od mjesec dana, to može biti i simptom raka pluća. Ako se u iskašljaju pokaže bilo kakav trag krvi treba odmah posjetiti liječnika.
Trajne ili povećane poteškoće sa gutanjem mogu biti znak koji ukazuje na rak jednjaka, želuca, grla ili rak u grudnoj šupljini. Ukoliko traju duže od mjesec dana obavezno treba posjetiti liječnika. Poteškoće sa gutanjem su, ipak, u većini slučajeva prouzrokovane drugim bolestima, npr. upalom grla.
Naizmjenična pojava proljeva ili zatvora, poteškoće i bol prilikom obavljanja velike nužde, tanka stolica, osjećaj da se niste stolicom potpuno ispraznili, mogu biti simptomi raka crijeva. Međutim takve poteškoće u toku kratkog perioda veoma su uobičajene i mogu biti prouzročene infekcijama i promjenama navika u ishrani. Trajanje ovih simptoma zahtjeva pregled liječnika gastroenterologa.
Simptomi raka debelog crijeva mogu biti i krv u stolici ili na toalet papiru nakon obavljanja velike nužde. Međutim, krv u stolici može biti uzrokovana i drugim bolestima kao što su hemoroidi, divertikuli (slijepi džepovi u crijevu) ili rasjekline (fisure) crijeva. Krv u stolici može biti i nevidljiva pa se kao posljedični simptom pojavljuje anemija. Postojanje anemije kod starijih ljudi zahtijeva pregled debelog crijeva kako bi se isključila zloćudna bolest.
Krv u mokraći može se pokazati na dva načina: kao krv u svom pravom obliku ili kao mokraća koja je malo crvenkaste boje, sve ovisno o tome koliko se krvari. Krv u mokraći može biti simptom raka bubrega ili mjehura, ali se može pokazati i kod upale mjehura, kamenaca i sl. Pregled treba obaviti i u slučaju poteškoća s pražnjenjem mjehura, što može upućivati na benigno povećanje prostate ili rak prostate.
Krvarenje iz vagine koje se pojavljuje nakon klimakterija ili neredovito krvarenje prije klimakterija, mogu biti znak pojave raka maternice ili vrata maternice. Isto tako, krvarenje prilikom seksualnog odnosa može biti simptom raka vrata maternice. Neredovito krvarenje prije nastalog klimakterija može biti prouzrokovano i hormonskim poremećajima.
Bolovi mogu biti simptom raka, npr. bolovi u trbuhu, iako su rijetko jedini simptom raka. Bol koja traje duže vrijeme, a ne može se objasniti nekim uobičajenim uzrocima mora se ispitati.
Neobjašnjivi gubitak težine (oko 5 kg na mjesec) koji nije uzrokovan nekim posebnim režimom prehrane, vježbom ili sl. obavezno zahtijeva obradu. Neobjašnjivi gubitak težine upućuje na rak dok se ne dokaže suprotno.
Temperatura, umor, gubitak apetita ili nesvjestica u periodu od nekoliko tjedana, mogu biti jedini simptomi raka. Ovi simptomi su sasvim uobičajeni kad su u pitanju mnoge druge bolesti, ali ukoliko se ovi simptomi nastave i traju u periodu od nekoliko tjedana, treba otići liječniku.

IZOSTANAK SIMPTOMA NE ZNAČI I ODSUTNOST RAKA

Postoji i niz drugih simptoma koji mogu upućivati na rak.
VIŠE

PREVENTIVNI PREGLEDI I RANA DIJAGNOZA SPAŠAVAJU ŽIVOTE

U Hrvatskoj se provode preventivni pregledi za:
rano otkrivanje raka dojke, raka vrata maternice i raka debelog crijeva, jer ove su bolesti među vodećim uzrocima smrti u Republici Hrvatskoj.
VIŠE