Kako nastaje rak vrata maternice

Rak može rasti na vratu maternice jednako kao na bilo kojem drugom dijelu tijela. Može ga uzrokovati 15 visokorizičnih tipova Humanih papiloma virusa ili HPV-a. HPV može uzrokovati nepravilnosti na stanicama vrata maternice i polako razviti rak. U početku, ove promjene su blage i mnoge jednostavno nestaju same od sebe bez liječenja.

Ponekad nepravilne stanice ne nestaju, i tad mogu prerasti u rak vrata maternice ukoliko nisu pronađene i uklonjene. Nepravilne stanice vrata maternice vrlo lako se uklanjaju i tako se sprječava razvoj raka vrata maternice. Međutim, te nepravilne stanice nemaju očitih znakova ili simptoma i jedini način kako se mogu pronaći je probir.

Rak vrata maternice uzrokuju određeni tipovi humanog papiloma virusa (HPV). Postoji više od 100 tipova HPV-a, od kojih 40-ak može zaraziti genitalno područje muškaraca i žena. Neki od tih genitalnih tipova HPV-a mogu uzrokovati genitalne bradavice, dok drugih 15 visokorizičnih tipova HPV-a mogu uzrokovati nepravilnosti u stanicama vrata maternice koje se mogu razviti u rak vrata maternice i to u razdoblju od oko 10 do 15 godina.

Genitalni tipovi HPV-a se šire spolnim kontaktom i lako se prenose s jedne osobe na drugu bilo kojim spolnim kontaktom kožom na kožu, a ne samo spolnim odnosom. HPV je vrlo česta infekcija, tako da će većina odraslih imati HPV infekcije u nekom trenutku života, međutim kako HPV infekcija ne uzrokuje nikakve očite simptome, tako većina ljudi nikad neće znati da su je imali.

Ne postoje terapija za liječenje visokorizičnih tipova HPV-a, ali srećom, većina ovih infekcija nestaje sama od sebe jednako kao i nepravilne stanice koje mogu uzrokovati. Samo infekcije koje ne nestaju predstavljaju rizik od razvija raka vrata maternice.

S obzirom na rak vrata maternice, visokorizični tipovi HPV-a glavni su čimbenici rizika i rak vrata maternice neće se razviti u žena koje nemaju jednu od tih visokorizičnih tipova virusa.

Međutim, u žena koje imaju HPV, nekoliko drugih čimbenika mogu dodatno povećati rizik od razvoja raka vrata maternice. Oni uključuju pušenje i sve što slabi imunološki sustav, kao što je infekcija humanim imunodeficijencijskim virusom (HIV-om) ili kemoterapija.

Rizični čimbenici

Rizični čimbenici u nastanku raka vrata maternice su:

• HPV (Humani Papilloma Virus)
  • rani seksualni kontakt;
  • česta promjena partnera;
  • promiskuitet;
  • loša genitalna higijena;
  • niži socijalno ekonomski status;
  • HSV-2 (Herpes simplex Virus) infekcija;
  • veći broj porođaja.