Rak pluća – kemoterapija

Kemoterapija podrazumijeva primjenu lijekova koji uništavaju tumorske stanice zaustavljajući njihov rast i razmnožavanje. Za razliku od kirurškog liječenja ili zračenja, kemoterapija ima sistemski učinak na tijelo, tj. osim na tumorske stanice djeluje i na zdrave stanice u tijelu, posebice one koje se brzo dijele (stanice koštane srži, sluznice probavnog sustava ili vlasišta). Zbog toga se u bolesnika liječenih kemoterapijom mogu javiti tegobe kao što su mučnina i povraćanje, umor, manjak leukocita i sklonost infekcijama, manjak eritrocita i trombocita, upala sluznice usne šupljine, proljev, opadanje kose i drugo.

Kemoterapija se danas korisiti u liječenju uznapredovalog karcinoma pluća, malih i ne-malih stanica. Obično se daju kombinacije dva lijeka, od kojih je jedan spoj platine.

Kemoterapija koja se primjenjuje u liječenju raka pluća ne- malih stanica može se davati u obliku tableta (peroralna kemoterapija), no češće se daje intravenskim putem (kao injekcija u venu ili infuzija).

Odabir citostatika ovisi o histološkom tipu tumora, stupnju njegove proširenosti te sposobnosti bolesnikovog organizma da podnese terapiju.

U bolesnika dobrog općeg stanja i bez pratećih bolesti, najčešće će se u početnom liječenju (tkz. prva linija liječenja) primijeniti kombinacija dva citostatika. Trajanje terapije odredit će liječnik ovisno o reakciji tumora na liječenje i općem stanju bolesnika. Prosječno se daju četiri ciklusa kemoterapije nakon čega se bolesnikovo stanje prati. Ako se utvrdi da je tumor ponovno počeo rasti, liječenje se nastavlja, ali s drugim citostaticima (tkz druga linija liječenja). U liječenju raka pluća ne- malih stanica, primjena biološke terapije koja se dodaje kemoterapiji u prvoj liniji liječenja značajno usporava rast tumora i produljuje preživljenje.

Kemoterapija se može primjenjivati kao dodatak kirurškom liječenju i/ ili zračenju i u tom slučaju se zove adjuvantna kemoterapija. Svrha ovakve kemoterapije je smanjenje rizika od povrata bolesti.

Ukoliko se kemoterapija primijeni prije kirurškog zahvata, a s ciljem da se tumor smanji i olakša operacija, naziva se neoadjuvantna kemoterapija.