Rak debelog crijeva – kemoterapija

Kemoterapija je primjena lijekova koji uništavaju tumorske stanice. Ti se lijekovi nazivaju citostatici. Mogu se primjenjivati peroralnim putem (u obliku tableta) ili intravenskim putem (kao injekcija u venu ili infuzija). Kemoterapija je sistemska terapija jer lijekovi ulaze u krvotok, putuju tijelom te uništavaju i stanice raka izvan crijeva. Može se početi primjenjivati nakon operacije ako postoji sumnja na postojanje mikroskopskih žarišta tumorskog tkiva. Takva terapija naziva se adjuvantnom kemoterapijom, a cilj joj je uništiti preostale stanice raka. Takvim je postupkom koji se provodi u bolesnika s rakom debelog crijeva stadija 3 ili u visokorizičnih bolesnika sa stadijem 2 moguće spriječiti ili odgoditi ponovnu pojavu bolesti.

Kemoterapija se primjenjuje i kod bolesnika s uznapredovalim rakom (stadij 4) s ciljem smanjivanja veličine tumora i olakšavanja simptoma. Ona se naziva palijativnom kemoterapijom. Provodi se primjenom jednog ili više citostatika u kombinaciji, čime se pojačava učinak na tumorske stanice. Terapija se primjenjuje u “ciklusima” koji se ponavljaju svakih 2-3 tjedna.

Budući da kemoterapija osim na tumorske stanice djeluje i na zdrave stanice, njena primjena može biti povezana s razvojem neželjenih učinaka (nuspojava). Najozbiljnija je nuspojava citostatika potiskivanje stvaranja bijelih krvnih stanica, zbog čega bolesnik postaje osjetljiviji na razvoj infekcija. Takve se infekcije liječe primjenom antimikrobnih lijekova. Oporavak bijelih krvnih stanica koje nas brane od mikroorganizama može se ubrzati i primjenom lijeka koji stimulira njihov rast i razvoj. Ako je smanjenje broja bijelih krvnih stanica izraženo, ponekad je potrebno promijeniti dozu citostatika ili produljiti razdoblje između dva ciklusa. Nuspojave kao što su mučnina, povraćanje, proljev i zatvor te suhoća usta posljedica su učinka kemoterapije na usnu šupljinu i probavne organe. Mnoge od tih nuspojava uspješno se sprječavaju ili liječe lijekovima (npr. povraćanje). Može se javiti i gubitak kose te promjene na noktima.

Palijativna kemoterapija, u kombinaciji s biološkom terapijom, može uzrokovati i smanjenje veličine jetrenih presadnica do te mjere da ih je moguće kirurškim putem odstraniti. Na taj se način značajno produljuje preživljenje, pa čak omogućuje i izlječenje.

Suvremeno liječenje raka debelog crijeva uključuje primjenu bioloških ciljanih lijekova čiji dodatak kemoterapiji značajno povećava izglede bolesnika.

Peroralna kemoterapija

Peroralna kemoterapija je izraz koji označava primjenu citostatika u obliku tablete ili kapsule koju treba progutati s vodom (latinski per os znači “na usta”).

Peroralnu kemoterapiju moguće je provoditi kod kuće, u krugu obitelji. Na taj se način izbjegavaju putovanje i boravak u bolnici, nelagoda i bol koji prate primjenu citostatika kroz venu kao i moguće komplikacije (infekcija, tromboza…).

Bolesnik na peroralnoj kemoterapiji mora kod kuće redovito piti citostatik prema uputama koje je dobio od svog liječnika.