Rak debelog crijeva – dijagnoza

Liječnik će proučiti pacijentovu povijest bolesti, obaviti pregled, te naručiti jedan ili više testova kako bi otkrio uzrok simptoma.

Metode otkrivanja raka debelog crijeva uključuju:

1. Razgovor s liječnikom (anamneza) s ciljem otkrivanja čimbenika rizika (rak debelog crijeva u obitelji, polipi debelog crijeva, upalne bolesti debelog crijeva).
  2. Pregled stolice na okultno krvarenje kojim se provjerava postoje li tragovi krvi u stolici.
  3. Digitorektalni pregled- manualni pregled završnog dijela debelog crijeva.
  4. Laboratorijske pretrage krvi- mogu otkriti anemiju ili žuticu koje liječnika mogu uputiti na provođenje dodatnih pretraga s ciljem otkrivanja bolesti. U krvi je moguće detektirati i posebne molekule (tkz. tumorski markeri ili biljezi) poput CEA i CA 19-9 biljega koji mogu postaviti sumnju na rak debelog crijeva. U bolesnika s postavljenom dijagnozom koji su već na terapiji, promjene nivoa tih biljega mogu upućivati na povlačenje ili ponovno širenje (progresiju) bolesti.
  5. Irigografija- posebna vrsta rendgenske pretrage kojom se omogućuje pregled debelog crijeva u cijelosti. U završno crijevo umeće se tanka cjevčica putem koje se unosi kontrastno sredstvo i zrak kako bi se ustanovile moguće nepravilnosti u ispunjenosti crijevne šupljine, tj. otkrile neuobičajene izrasline ili polipi.
  6. Rektoskopija- koristi se kruta ili fleksibilna optička cijev kojom se pregledava završni dio debelog crijeva. Tom je metodom moguće uzeti materijal (komadić crijevne sluznice) za analizu te odstraniti patološke izrasline – polipe. Gotovo polovica svih polipa debelog crijeva nalazi se u tom području. Uklanjanjem polipa moguće je spriječiti nastanak raka.
  7. Kolonoskopija- koristi se fleksibilna optička cijev kojom se pregledava debelo crijevo u cijelosti. Ovom je metodom također moguće uzeti komadić crijeva za patohistološku analizu te odstraniti izrasline – polipe. Prilikom te pretrage bolesniku se obično daje blagi sedativ.
  8. Ultrazvučni pregled abdomena- neinvazivna pretraga trbušnih organa putem uređaja koji proizvodi visokofrekventne zvučne valove u svrhu pronalaženja tumorske tvorbe odnosno znakova lokalnog ili udaljenog širenja raka.