U povodu Mjeseca borbe protiv raka pluća, Hrvatsko torakalno društvo Toraks i Zaklada Hrvatska kuća disanja u suradnji s Udrugom za pomoć oboljelima od raka pluća „JEDRAˮ i Koalicijom udruga u zdravstvu održalo je javnu tribinu na kojoj je istaknuta važnost ranog otkrivanja raka pluća. Primjenom ciljne terapije te imunoterapije u liječenju oboljelih od metastatskog raka pluća omogućeno je ukupno preživljenje od dvije do četiri godine i više.

Rak pluća više ne mora biti smrtonosna bolest

U Hrvatskoj je rak pluća najčešći rak u muškaraca, a treći najčešći kod žena. Na godinu se otkrije oko 3000 novih bolesnika s rakom pluća. Nažalost, karcinom pluća vodeći je uzrok smrtnosti od raka muškaraca te na godinu od te bolesti u našoj zemlji umre oko 2900 osoba. Visoka stopa pušača povezana je visokom pojavnošću raka pluća jer prema podacima Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo za 2015. u Hrvatskoj puši 31,1 % posto odraslih, uz nezadovoljavajući trend rasta broja pušača. Istodobno, u europskim se zemljama bilježi trend smanjenja broja pušača, od Hrvatske je lošija jedino Bugarska.

U Hrvatskoj je potrebno poboljšati ranu dijagnostiku raka pluća, a to je moguće postići nabavom CT uređaja nove generacije, s niskom razinom zračenja, koji bi ponajprije pušačima, kao najugroženijoj ciljnoj skupini, omogućio screening i ranu dijagnozu raka pluća, istaknuto je na javnoj tribini u povodu Mjeseca borbe protiv raka pluća.

Predsjednik Hrvatskoga torakalnog društva Toraks akademik Miroslav Samaržija istaknuo je kako bi to pomoglo da jedna od najčešćih zloćudnih bolesti, ujedno vodeći uzrok smrti među svim karcinomima, omogućuje izliječenje u značajno većem postotku:

„S obzirom na to da se rak pluća otkriva kasno, kada je bolest već uznapredovala, ishodi liječenja zasad su skromni, petogodišnje je preživljenje samo šest posto. Svi pušači stariji od 50 godina trebali bi jedanput na godinu snimiti pluća CT-om jer rendgen otkriva karcinom tek u uznapredovaloj fazi, kada su izgledi za izlječenje gotovo nikakviˮ, upozorio je predstojnik Klinike za plućne bolesti Jordanovac akademik Samaržija te pozvao građane, koje muči višemjesečni kašalj, da se obvezno jave liječniku.
„Programi probira za rak pluća u Sjedinjenim Državama smanjili su mortalitet od te bolesti 20 %, a u tijeku je izrada Nacionalnog programa prevencije i ranog otkrivanja karcinoma pluća čije je Povjerenstvo imenovao ministar zdravstva prof. dr. Milan Kujundžić“ rekao je akademik Samaržija.

Rak pluća može postati kronična, a ne više smrtonosna bolest

„U Hrvatskoj se prije dvije godine počela primjenjivati imunoterapija koja je vjerojatno najveći pomak u liječenju karcinoma. U kombinaciji sa svim dosadašnjim metodama liječenja, očekujemo da ćemo prvi put većem broju, većem postotku naših bolesnika karcinom pretvoriti u kroničnu bolest. Zahvaljujući ciljnoj terapiji i imunoterapiji, u budućnosti se preživljenje više neće mjeriti u mjesecima, nego u godinamaˮ, istaknuo je prof.dr. Marko Jakopović, pulmolog iz Klinike za plućne bolesti Jordanovac, KBC-a Zagreb.

Predsjednik Koalicije udruga u zdravstvu Ivica Belina istaknuo je važnu ulogu donošenja Nacionalnog onkološkog plana prema uzoru na druge europske države te da se građanima multidisciplinarnim pristupom osigura bolja prevencija, probir, dijagnostika i liječenje učinkovitim inovativnim lijekovima. „Želimo omogućiti veću dostupnost inovativnih lijekova kako bi se poboljšale prognoze i ishodi liječenja. Broj oboljelih je velik, bolest se javlja u sve mlađim dobnim skupinama, ima veliku stopu smrtnosti, a liječenje je mukotrpno i često neizvjesno.ˮ

Kako bi obilježili mjesec borbe protiv raka pluća, Hrvatsko torakalno društvo Toraks i Zaklada Hrvatska kuća disanja u suradnji s Udrugom za pomoć oboljelima od raka pluća „JEDRAˮ i Koalicijom udruga u zdravstvu (KUZ) održali su javnu tribinu „Borba s rakom pluća – jesmo li pobijedili?ˮ. Cilj je tribine bio istaknuti da je rak pluća javnozdravstveni problem te nužnost za multidisciplinarnim pristupom koji može osigurati bolju prevenciju, probir, dijagnostiku i liječenje učinkovitim inovativnim lijekovima.

S poštovanjem,

Predsjednik društva
Akademik Miroslav Samaržija
HRVATSKO TORAKALNO DRUŠTVO TORAKS
Dukljaninova 3, Zagreb

www.hrvatskakucadisanja.hr
www.udruga.jedra.hr

Predsjednik Koalicije udruga u zdravstvu
Ivica Belina, prof. edu. rehab.

mob: 099/3420-350
www.kuz.hr