Rehabilitacija oboljelih i liječenih od malignih bolesti

Važan dio liječenja čini rehabilitacija oboljelih i liječenih od malignih bolesti. Prikladna i pravovremeno provedena rehabilitacija omogućava oboljeloj i liječenoj osobi ponovno uključivanje u obiteljsku, socijalnu i radnu sredinu. U terminalnoj fazi bolesti rehabilitacija predstavlja dio palijativne skrbi.

Temeljna je zadaća rehabilitacije pokazati oboljelom kako se na najbolji mogući način može nositi s bolešću. Smatrati maligno oboljenje kroničnom, a ne akutnom bolešću jedan je od načina kojim se u tome može dosta postići.

Stručno provedenim programima terapijskih vježbi i radno-terapijskih aktivnosti uvelike se poboljšava kvaliteta života oboljelih i liječenih od malignih bolesti. Tijekom rehabilitacije od osobite je važnosti fizioterapija koja omogućava razvijanje i održavanje funkcionalne sposobnosti oboljelog te obnavljanje pokretljivosti.

Nažalost, kod nas se rehabilitacija, kao dio cjelovitog tretmana oboljelog od maligne bolesti, često zapostavlja ili se pak provodi u pojednostavljenom obliku. Stalni nedostatak financijskih sredstava i bolničkih kapaciteta u tome dosta „pomaže“, ali je bitno shvatiti kako svaka nedovoljno dugo ili kvalitetno provedena rehabilitacija ima za posljedicu javljanje komplikacija koje će još više financijski opteretiti zdravstveni sustav, a oboljelom i liječenom od maligne bolesti uskratiti pravo na kvalitetan život unatoč bolesti.

Svaka nedovoljno provedena rehabilitacija puno više financijski opterećuje zdravstveni sustav, a pacijentu uskraćuje pravo na kvalitetan život.

Rehabilitacija nakon operacije karcinoma dojke

Nakon operativnog tretmana karcinoma dojke koji uljučuje odstranjenje limfnih žlijezda iz pazušne jame moguće je javljanje limfedema tj. otoka ruke. Limfedem ruke različitog stupnja često se manifestira odmah nakon terapije karcinoma dojke. Otprilike 80% slučajeva limfedema koji slijede nakon mastektomije javljaju se unutar dvije godine za vrijeme terapije zračenjem.

Limfedem koji nastaje nakon operacije obično se smanji za 2-3 mjeseca kada se uspostave novi limfni putevi. Vaš rizik može biti veći:

• Ako je odstranjeno svo tkivo, tj sve limfne žlijezde iz pazušne jame
  • Ako liječenje zahtjeva zračenje pazušne jame nakon odstranjenja limfnih žlijezda
  • Ako se karcinom proširio na limfne žlijezde
  • Ako liječenje uključuje kemoterapiju
  • Ako je učinjena mastektomija (odstranjenje cijele dojke)
  • Ako ste prekomjerne tjelesne težine
  • Ako ste teški pušač
  • Ako imate dijebetes
  • Ako ste ranije imali operaciju u području pazušne jame

U predjelu prsnog koša, pazušne jame i ramena postoji velik broj limfnih žila koje odvode limfu iz ruke i dojke. Trauma zbog kirurškog zahvata kao i razvoj fibroze nakon radioterapije oštećuju te nježne strukture, dovodeći do blokade u otjecanju limfe, što rezultira otokom ruke, zadebljanjem kože, osjećajem težine u ruci i ograničavanjem pokreta.

Bojeći se bolova i eventualnog daljnjeg pogoršanja, većina operiranih, mirujući i štedeći rame i ruku operirane strane, postupa zapravo suprotno od potrebnog. Neaktivnost ramena i ruke operirane strane dovodi do deformiranja, ukočenosti i daljnjeg smanjenja funkcije. Kako bi se to izbjeglo, redoviti sustav vježbi treba započeti vrlo rano nakon operacije i provoditi ga kroz duži period postepeno, povećavajući trajanje i intenzitet vježbi.

Važno je kontaktirati fizioterapeuta koji će vas naučiti vježbe koje je potrebno upražnjavati svakodnevno i kod kuće.

Vježbe za limedem ruke – osnovna pravila:
  • vježbe možete početi primjenjivati tek kada vam odobri liječnik,
  • vježba se uvijek s bandažiranom rukom ili navučenim kompresivnim
  • rukavom i rukavicom,
  • vježbe se izvode polako, ritmički, u sjedećem položaju, bez opterećenja,
  • naglih pokreta ili trzaja,
  • tijekom vježbanja ne biste trebali osjećati bol, već lagano istezanje,
  • jednokratno vježbanje ne smije trajati dulje od 25 do 30 minuta,
  • vježbajte dva puta dnevno dok vam se ne vrate snaga i fleksibilnost,
  • vježbe se kombiniraju s vježbama disanja,
  • tijekom vježbanja nosite udobnu i široku odjeću,
  • važan je pravilan položaj kod izvođenja vježbi.

Rehabilitacija pacijenata s karcinomom debelog crijeva

Kod nekih osoba s rakom debelog crijeva neophodna je kolostomija ili ileostomija. Ovo u početku može zvučati zastrašujuće. Potrebno je vrijeme i strpljenje da bi se naučilo kako treba rukovati sa stomom i nitko ne očekuje od Vas da se odmah snađete s tim. Kao i sve što je novo, i ovo će kako budete vježbali vremenom postati lakše.

Medicinske sestre će Vam pokazati kako brinuti o stomi i pomoći Vam da se izborite sa svakim problemom. Dostupno je nekoliko različitih vrsta vrećica ili sprava i medicinska sestra će Vam pomoći da odaberete onu koja je najpogodnija za Vas.

Također može biti od koristi razgovar s nekim tko je već naučio živjeti sa stomom. Savjet iz osobnog iskustva može biti od neprocjenjivog značaja, naročito u prvih nekoliko mjeseci posle operacije.

Kako se mijenja vrećica?

Važno je imati uvijek sve pri ruci za pravilnu čistoću. Materijal koji mora uvijek biti pri ruci :- plastična vrećica za odlaganje smeća

• deterdžent (npr. sapun)
  • spužva prirodna ili sintetička, ili salvete
  • WC papir
  • škare sa zaobljenim oštricama (za prilagodbu nekih vrsta podloga ili podložnih pločica)
  • mekani ručnik
  • rezervna podloga odnosno podložna pločica i vrećica ( rupa mora biti odrezana kao i prečnik stome)

Nakon što se makne stara vrećica, pomoću WC papira ili toaletnih maramica uklanjaju se ostaci stolice. Pomoću mekane spužve ili gaze i mlake vode sa sapunom, opere se pažljivo kružnim pokretima (van i unutar). Veoma je bitno dobro osušiti stjenku prije stavljanja nove vrećice ( tampon metodom). Nakon toga može se staviti vrećica.

Prehrana

Za suživot sa kolostomom treba slijediti određena jednostavna uputstva koja će biti korisna za dobru regulaciju rada crijeva i kontrolu stome bez komplikacija.

Što se može jesti?

Slijedeća uputstva su savjeti ne zabrane!

• dnevna količina hrane mora se dijeliti na tri obroka od kojih dva uvijek u isto određeno vrijeme, što će pomoći pri reguliranju probave
  • dobro prožvakati, jer određena hrana probavi se već u ustima
  • jesti lagano i sa zatvorenim ustima da bi se spriječilo gutanje zraka
  • ne piti gazirano i suviše hladno
  • kad se uzima terapija, a naročito antibiotici koji uzrokuju promjenu bakterijske flore, usporedno uzeti mliječne proizvode.

Koja hrana može uzrokovati napuhanost:

• fermentirani ili svježi sirevi
  • mahunarke bilo kuhane ili sirove
  • mekušci, školjke, i dimljena riba
  • gazirana pića i hladno iz hladnjaka
  • kruh i tjestenina polukuhana

Hrana koja može uzrokovati proljeve

• integralna tjestenina polukuhana
  • goveđe juhe
  • svo masno meso
  • masni sirevi, kao i vrhnja
  • prženo
  • suhomesnati proizvodi naročito pikantni
  • voće i to šljive, marelice, kruške

Postoji više tehnika rehabilitacije, metoda uzimanja tekućine je takva koja će omogućiti uspostavu kontrole funkcije crijeva, prebroditi probleme uzrokovane kontinuiranim izlaskom stolice, i riješiti skoro u potpunosti strepnju vezanu uz izlazak plinova.

Cilj je omogućiti određenoj osobi sa kolostomom da ispusti stolicu u vrećicu u ujednačenim intervalima postižući potpunu kontrolu između uzimanja tekućine.

Život sa stomom zahtijeva određene prilagodbe i učenje, ali aktivan i ispunjen život je i dalje moguć i vjerojatan.

Rehabilitacija kod pacijenata s moždanim tumorima

Rehabilitacija je važan dio plana liječenja moždanih tumora, budući da neki ljudi više nikada ne mogu vratiti sposobnosti koje su imali prije pojave tumora mozga. Važno je uključiti: fizioterapeute, logopede, psihologe i psihijatre kako bi bolesniku pomogli savladati posljedice bolesti kao što su slabost, paraliza, problemi s ravnotežom, problemi govora, izražavanja misli i gutanja.

Cilj rehabilitacije je pomoći oboljelima da se oporave i pokušaju vratiti svakodnevnim aktivnostima.

Rehabilitacija kod osoba operiranih i liječenih na grlu

Na razgovor logopedu trebali bi biti upućeni nakon saznanja da će vam biti odstranjen grkljan. U tom periodu logoped će vas upoznati sa tri vrste alaringealnog govora (govora bez glasnica) i predstaviti vam ih putem audio-video zapisa.

Rana post operativna faza rehabilitacije provodi se u razdoblju dok je pacijent u bolnici. U ovom razdoblju laringektomiranu osobu posjete i dobro rehabilitirani članovi iz Udruge laringektomiranih osoba.

Kasna postoperativna faza započinje kada je laringektomirana osoba otpuštena iz bolnice, kada se ne hrani na nazogastričnu sondu i kada je fizički i psihički spremna dolaziti na glasovno-govornu rehabilitaciju.

Kod logopeda ćete dobiti informacije i o pomagalima koji nadomještaju izgubljenu funkciju nosa, olakšavaju disanje i poboljšavaju govor, o štitniku za tuširanje i mnogim drugim pomagalima i pravima.

Što se ranije pacijent javi na logopedske vježbe i upozna sa svim posljedicama i mogućnostima rehabilitacije nakon operacije, ranije će početi njegova potpuna rehabilitacija-resocijalizacija.

Nakon odstranjenja grkljana moguće je ponovno normalno živjeti, raditi i djelovati. Nemojte se zatvarati u svijet bezglasnog govora, uložite puno motivacije i truda i pridružite se Udruzi laringektomiranih osoba., budite glasni!