Zagreb, 4. svibnja 2017. HND – Udruga žena oboljelih i liječenih od raka SVE za NJU je pod pokroviteljstvom Ministarstva zdravstva zajedno s KBC Zagreb, Referentnim centom Ministarstva zdravlja RH za premaligne i maligne lezije stidnice, rodnice i vrata maternice KBC Zagreb, Referentnim centarom Ministarstva zdravlja RH za maligne bolesti tijela maternice, jajovoda i jajnika KBC Rijeka, Hrvatskim ginekološko onkološkim društvom, Hrvatskim društvom za ginekologiju i opstetriciju i Zborom zdravstvenih i medicinskih novinara HND, organizirala javnu tribinu Zajedno u prevenciji i liječenju povodom Svjetskog dana raka jajnika, kako bi skrenula pozornost javnosti na teškoće s kojima se suočavaju oboljele žene, podigla svijest o važnosti redovitih pregleda i ranog otkrivanja te zajedno sa suorganizatorima, educirala žene i javnost o rizicima i simptomima raka jajnika. Partneri u održavanju tribine su Astra Zeneca i Roche.

Činjenica da se Svjetski dan raka jajnika obilježava tek od 2013. sama po sebi govori u prilog stanovite marginaliziranosti oboljelih i nedovoljne osviještenosti žena i stručnjaka o ovoj bolesti. Udruga zajedno sa stručnim društvima želi poslati poruku oboljelima da nisu same, a zdravim ženama kako trebaju osvijestiti rizike obolijevanja od raka jajnika. U tu svrhu održana je tribina Zajedno u prevenciji i liječenju na kojoj su predavanja održali prof.dr.sc. Ante Ćorušić, dr.med., ravnatelj KBC Zagreb i predsjednik Hrvatskog društva za ginekologiju i opstetriciju, prim.dr.sc. Višnja Matković, Klinika za ženske bolesti i porode KBC Zagreb, prof.dr.sc. Herman Haller, dr.med., Klinika za ginekologiju i porodništvo KBC Rijeka i doc. dr. sc. Natalija Dedić Plavetić. Tribinu je vodila izvrsna Ana Kruhak.
Cilj obilježavanja raka jajnika u Hrvatskoj je po uzoru na svjetsku platformu World Cancer Day stvoriti zajednicu stručnjaka, onih koji žive s rakom jajnika, preživjelih te njihovih obitelji i prijatelja u kojoj se svi oni mogu ujediniti i podijeliti svoja iskustva i pomoći educirati javnost o ovoj bolesti. Stoga je posebna vrijednost Tribine činjenica da je rasprave otvorila bolesnica Jaka Miholić toplim riječima svjedočeći o svojoj osobnoj borbi s bolešću.

Od raka jajnika u Hrvatskoj unazad nekoliko godina godišnje oboli 400 do 450 žena, a umre njih od 300 do 330. Zbog nepostojanja ranih simptoma bolesti kod dvije trećine žena rak se otkrije u kasnom stadiju kada su mogućnosti liječenja male, pa je od iznimne važnosti da žene jednom godišnje odlaze na redovite ginekološke preglede.

Rak jajnika veliki je javnozdravstveni problem i u svijetu, gdje godišnje oboli 240.000 žena, a umire njih 150.000. Ta je bolest po učestalosti bila na sedmom mjestu među malignim bolestima.

Govornici su iznijeli sve bitne elemente u prevenciji, ranom otkrivanju i liječenju bolesti. Posebno se istaknuta mogućnost genetičkog testiranja oboljelih žena u terapijske svrhe koje onima koje su pozitivne omogućava liječenje. U ime predsjednice Udruge dr. Almenke Balenović, prisutne je pozdravila Ljiljana Vukota te posebno je istaknula važnost sveobuhvatne skrbi i stručne psihološke podrške oboljelima i obiteljima. N. Dedić Plavetić predstavila je publikaciju u izdanju SVE za NJU i Medicinske naklade Hrvatske smjernice za genetičko savjetovanje i testiranje na nasljedni rak dojke i jajnika u kojoj su predstavljeni kriteriji za savjetovanje i testiranje te postavljeni standardi postupaka i informiranog pristanka.

Govornici su istaknuli potrebu informiranja šire javnosti o samoj bolesti, načinima prevencije i mogućnostima liječenja. Nažalost, budući da znanstvenici ne znaju kako rak jajnika nastaje, prava prevencija ne postoji, no ono što je bitno za spomenuti, da testiranje na genske mutacije mogu dati informaciju ženama imaju li povećani rizik za obolijevanje od raka jajnika.
Pet je faktora važnih za osvještavanje žena o raku jajnika su: sve žene su u riziku obolijevanja od raka jajnika, svjesnost o ranim znacima i rano otkrivanje povećavaju šanse za preživljenje, rak jajnika se najčešće otkriva u kasnom stadiju i mnoge žene pogrešno vjeruju da se rak jajnika može otkriti PAPA testom. Stoga je edukacija javnosti iznimno važna u osvještavanju rizika i ranom otkrivanju što bitno utječe na ishode liječenja.

Za rak jajnika nema probira, a rani simptomi često se mogu često zamijeniti sa simptomima manje ozbiljnih stanja, kao što su neki poremećaji u radu želuca i crijeva. Simptomi uključuju: osjećaj nelagode, pritiska ili boli u području trbuha; nadutost ili otečenost trbuha; poteškoće s uzimanjem hrane: rana sitost (brzo postizanje osjećaja sitosti), žgaravica (loša probava); neredovita probava (npr. zatvor); problemi s mokrenjem (npr. učestalo mokrenje) i bol tijekom spolnog odnosa.

Važno je da žene redovito odlaze na ginekološke preglede, osobiti ako primijete neki od navedenih simptoma, jer liječnik zna kojim pretragama može otkloniti sumnju ili potvrditi dijagnozu u ranoj fazi. Liječenje se mora provoditi u bolnicama I kategorije, odnosno u velikim centrima sa dostupnim multidisciplinarnim timom.

Foto: Ognjen Karabegović