Ne-Hodgkinov limfom – kemoterapija

Temelj u liječenju ne-Hodgkinovih limfoma je kemoterapija.

Kemoterapijski lijekovi uništavaju stanice tumora, onemogućavajući njihov rast i razmnožavanje. Zato se nazivaju citostatici. Kemoterapija je sistemska terapija jer lijekovi ulaze u krvotok, putuju tijelom te uništavaju stanice raka.

5

Kemoterapijski lijekovi djeluju na stanice koje su u fazi diobe. Svaki citostatik djeluje na pojedinu fazu (ili više njih) u staničnom ciklusu. Kombiniranjem različitih citostatika se djeluje na više faza staničnog ciklusa i tako poboljšava protutumorski učinak. Citostatici se primjenjuju u određenim vremenskim razmacima (u tzv.ciklusima) kako bi se omogućio oporavak zdravih stanica.

Citostatska kemoterapija je još uvijek najučinkovitiji oblik liječenja ne-Hodgkinovih limfoma i postiže vrlo dobre rezultate. Bolesnicima je donijela značajno povećanje očekivanog trajanja života, i kod oko polovice bolesnika s agresivnim limfomima dovodi do kompletnog povlačenja bolesti.

U liječenju ne-Hodgkinovih limfoma se primjenjuju različiti citostatici i njihove kombinacije.

Kako citostatici ne djeluju samo na tumorske stanice, već jednako na sve stanice u organizmu koje se brzo dijele (stanice u koštanoj srži, sluznicama i koži), prilikom primjene kemoterapije redovito se javljaju nuspojave koje mogu biti ozbiljne, pa čak i životno ugrožavajuće.

Većina je ljudi kada se postavi dijagnoza u kasnim stadijima bolesti (stadiji III i IV). Ljude koji imaju limfome niskoga stadija ne mora se odmah liječiti, ali su potrebni česti kontrolni pregledi kako bi se utvrdilo da bolest ne uzrokuje moguće teške komplikacije. Kemoterapiju treba dati ljudima koji imaju limfome srednjega stupnja. Onima koji imaju limfome visokoga stupnja treba odmah jaka kemoterapija, jer ti limfomi rastu naglo.

Postoje mnogi moguće učinkoviti kemoterapijski načini liječenja. Kemoterapijske lijekove može se davati jednom kod limfoma niskog stupnja ili zajedno kao kombiniranu terapiju za limfome srednjega i visokoga stupnja. Napredak kod kombinirane kemoterapije poboljšao je vjerojatnost potpunog izlječenja između 50% do 60% za ljude s uznapredovalom bolešću. Znanstvenici istražuju uporabu jakih kemoterapijskih programa liječenja s faktorima rasta i presađivanjem koštane srži.

Standardna kemoterapija je od ograničene vrijednosti kada se pojavi recidiv. Ispituju se novi lijekovi za spasilačke protokole koji su mnogo opasniji nego druge vrste liječenja, ali pružaju veću vjerojatnost izlječenja limfoma.