Što kemoterapija može učiniti?

Ovisno o vrsti i uznapredovalosti raka, kemoterapija može imati različite ciljeve:

• izliječiti rak: neke su vrste raka izlječive (npr. rak testisa, Hodgkinova bolest, akutna limfatična i mijeloična leukemija), a smatra se da je izlječenje postignuto kada bolesnik nema prisutnih zloćudnih stanica;
  • kontrolirati rak: to se postiže usporavanjem rasta tumora i uništavanjem stanica koje se mogu proširiti u druge dijelove tijela iz ishodišnoga tumora;
  • ublažiti simptome bolesti i produljiti preživljavanje u bolesnika s uznapredovalom metastatskom bolesti.

Kod odlučivanja o primjeni kemo­terapije, s kojim ciljem i ko­jeg određenog protokola valja uzeti u obzir više po­kazatelja. Prije svega treba imati točnu patohistološku dijagnozu jer o vrsti i tumora ovisi i osjetljivost na citostatike. Zatim treba odredit leziju ili lezije koje će poslužiti za praćenje djelotvornosti kemo­terapije. To može biti lezija vidljiva klinički, fizikal­nim pregledom (povećani limfni čvorovi, povećana jetra, povećana slezena – splenomegalija, potkožni čvorovi ili infiltrati) ili rendgenološki, CT-om ili ultrazvukom detektabilna lezija ili tumorski marker u serumu.

Pri prosudbi moguće koristi odnosno štete za bolesnika pozornost treba obratiti na dob bolesnika, opće stanje i uhranjenost, funkciju pojedinih orga­na, prethodno liječenje, prateće bolesti i neke farmakogenetičke činitelje.

Uznapredovala dob sama po sebi nije zapreka za primjenu kemoterapije ako opće stanje inače zadovoljava. Međutim valja imati na umu da smanjena funkcija nekih organa u staro­sti može dovesti do pretjerane toksičnosti ili do smanjene djelotvornosti kemoterapije. Opće tjelesno stanje izravno je povezano s preživljenjem bolesnika.

Bolesnik treba biti u stanju uzimati hra­nu, i to najmanje 1500 KCal na dan. Dobra krvna slika i njeni pokazatelji važni su za optimalno djelo­vanje kemoterapije. Oštećena funkcija pojedinih or­gana kao što su koštana srž, jetra, bubrezi, srce ili pluća može pridonijeti pojačanju toksičkih nuzdjelovanja, ali i primjena pojedinih citostatika može pogoršati stanje oštećenih organa. Manja djelotvornost kemoterapije, a pojačana toksična nuzdjelovanja moguća su kod bolesnika već liječenih kemoterapijom.