Kako kemoterapija djeluje?

Normalne stanice u tijelu rastu, dijele se i umiru pod kontrolom. Tumor nastaje kada organizam izgubi tu kontrolu, pa se stanice nastavljaju nezadrživo dijeliti i stvarati nove stanice.

Citostatici uništavaju zloćudne stanice kočeći njihov rast i diobu. Ti lijekovi ne djeluju selektivno, dakle isključivo na zloćudne stanice, nego mogu oštetiti i zdrave stanice u tijelu, naročito one koje se brzo dijele: krvne stanice, sluznicu probavnoga trakta, spolne stanice, folikul kose. Upravo oštećenje zdravih stanica uzrokuje popratne neželjene pojave kemoterapije. Oštećene stanice obično se obnavljaju nakon prestanka kemoterapije.

Djelotvornost kemoterapije i dobrobit za bolesnika procjenjuje se postignutim stupnjem povlačenja bolesti, odnosno nestanka svih tumorskih lezija mjerljivih i onih koje se ne mogu mjeriti, ali se može procijeniti njihova veličina i težina to jest utjecaj na tjelesno stanje bolesnika. Potpuni nestanak svih tumorskih lezija zabilježenih bilo kojom metodom kliničkih pretraga, nestanak svih laboratorijskih znakova bolesti i nestanak svih simptoma je kompletna remisija (regresija) ili potpuno povlačenje bolesti. To je najveći mogući stupanj djelotvornosti kemoterapije i prvi nužan korak ka potpunom izlječenju zloćudne bolesti.

Mjera vrijednosti potpune regresije je vrijeme preživljenja bez znakova bolesti i sveukupno preživljenje bolesti. Danas se smatra da preživljenje bez znakova bolesti od 5 do 10 godina znači izlječenje, premda do ponovne pojave bolesti može doći i nakon znatno duljeg razdoblja.

Djelomična remisija (regresija) bolesti ili parcijalno povlačenje bolesti je određena kao smanjenje mjerljivih lezija za više od 50%. Obično ne dovodi do produljenja preživljenja, ali gotovo uvijek dovodi do smanjenja simptoma i znatnog olakšanja bolesnikovih tegoba.

Stabilna bolest tijekom duljeg ili kraćeg vremena je pokazatelj djelotvornosti i korisnosti kemoterapijskog liječenja.