Karcinom prostate – radioterapija

Cilj radioterapije je oštećenje stanice raka i zaustavljanje njihovog rasta ili ubijanje stanica raka. To je moguće zato što se stanice raka brzo dijele i uslijed toga su osjetljivije na zračenje nego susjedne zdrave, odnosno normalne stanice. Klinička ispitivanja su pokazala da je stopa 10-ogodišnjeg preživljenja nakon liječenja lokaliziranog raka prostate zračenjem usporediva s onom kod radikalne prostatektomije. Inkontinencija i impotencija mogu se pojaviti kao komplikacija zračenja, kao i kod operacije, iako možda rjeđe nego kod operacije. Više podataka je, međutim, potrebno za procjenu rizika i koristi od zračenja nakon 10 godina, pogotovo jer se nakon zračenja može pojaviti kasno recidiviranje raka prostate.

Odabir između zračenja i operacije za liječenje na prostatu ograničenog raka prostate uključuje razmatranje sklonosti pacijenta, dob i koegzistiranje drugih bolesti koje mogu utjecati na mogućnost podnošenja operacije, kao i opseg proširenosti raka. Oko 30% bolesnika s organ-ograničenim rakom prostate tretira sa zračenjem. Ponekad onkolozi kombiniraju zračenje s operacijom ili hormonskom terapijom u nastojanju da poboljšaju dugoročni rezultat liječenja raka prostate.

Radioterapija se može primjeniti kao vanjski snop zračenja tijekom šest ili sedam tjedana ili kao implantat radioaktivnih zrnaca (brahiterapija) izravno u prostatu. Kod zračenja vanjskim snopom, visokoenergetske X-zrake usmjeravaju se na tumor i prostor koji ga neposredno okružuje. Kod brahiterapije, radioaktivna zrnca su kroz igle umetnuta u prostatu pod vodstvom transrektalnog ultrazvuka. „Brahi“ na grčkom jezik uznači „kratak“. Pojam brahiterapija stoga se odnosi na liječenje (zračenjem) izravno u tumor ili na kratkoj udaljenosti od raka. Teorijska prednost brahiterapije nad vanjskim snopom zračenja je da isporučuje energiju zračenja izravno u tkivo prostate što bi trebalo minimalizirati oštećenje okolnog tkiva i organa.

Potencijalni nedostaci zračenja su prolazno oticanje prostate koje može uzrokovati opstrukciju protoka urina i povećanje simptoma koji su možda već prisutni zbog povećane prostate. Nuspojave vanjskog snopa zračenja uključuju i oštećenje kože u području gdje snop zračenja prolazi kroz kožu. I jedan i drugi oblik zračenja mogu uzrokovati jaki umor, proljev, i učestalo mokrenje. Ovi učinci su gotovo uvijek privremeni. Međutim, postoji zabrinutost zbog dugoročnih učinaka zračenja. Iako još nema posve sigurnih dokaza, neke studije su pokazale da postoje veći izgledi za razvoj raka mjehura ili rektuma mnogo godina nakon zračenja raka prostate. Iako se operacija može obaviti i u slučaju kad se zračenjem ne može izliječiti rak prostate („salvage“ radikalna prostatektomija ili prostatektomija spašavanja), takav zahvat je opterećen s više kirurških komplikacija koje uključuju impotenciju i inkontinenciju.