Hodgkinova bolest – stadiji

Prije nego se započne s liječenjem, liječnici moraju utvrditi proširenost limfoma―tj. odrediti stadij bolesti. Površinskim pregledom može se otkriti samo jedan povećani limfni čvor, ali se postupcima za određivanje proširenosti (stadija) bolesti može otkriti kako je bolest znatno uznapredovala (sakrivena ili okultna bolest). Bolest se dijeli u četiri stadija prema opsegu proširenosti i simptomima. Izbor liječenja i prognoza temeljeni su na stadiju. Izgledi da se bolest potpuno izliječi izvrsni su za ljude koji imaju I, II ili III stadij bolesti i bolji su za 50% od slučajeva u IV stadiju.

Četiri stadija se dalje dijele na temelju odsutnosti (A) ili prisutnosti (B) jednog ili više sljedećih simptoma: neprotumačivo povišena temperatura (više od 37,7o C 3 dana za redom), noćna znojenja i neobjašnjiv gubitak više od 10% tjelesne težine u proteklih 6 mjeseci. Na primjer, stadij se može opisati kao IIA ili IIB.

Za određivanje stadija i za procjenjivanje Hodgkinove bolesti rabi se nekoliko postupaka. Rendgenogramom prsnog koša određuju se povećani čvorovi u blizini srca. Limfangiogrami su rendgenogrami napravljeni nakon što se mala doza kontrasta koja se može vidjeti na rendgenogramima (radiokontrastno sredstvo) injicira u limfne žile stopala. Kontrast putuje prema limfnim čvorovima i ocrtava ih duboko u trbuhu i zdjelici. Taj je postupak sada zamijenila kompjuterizirana tomografija (CT) trbuha i zdjelice. Brža i ugodnija nego limfangiografija, CT je posve pouzdana u otkrivanju povećanih limfnih čvorova ili proširenosti limfoma u jetri i drugim organima.

Scintigrafija galijem je drugi postupak koji se može upotrijebiti za određivanje stadija i praćenje učinaka liječenja. Mala doza radioaktivnog galija injicira se u krvnu struju i 2 do 4 dana kasnije napravi tjelesni scintigram uređajem koji otkriva radioaktivnost i pri tom proizvodi sliku unutarnjih organa.

Katkada je za ispitivanje trbuha potreban kirurški zahvat (laparotomija) da bi se odredila moguća proširenost limfoma. Prilikom tog postupka kirurzi često uklone slezenu (splenektomija) i naprave biopsiju jetre kako bi odredili je li se limfom proširio u te organe. Laparotomija se napravi samo kada je vjerojatno da će ti rezultati utjecati na izbor liječenja―na primjer, kada liječnik treba znati hoće li primijeniti radioterapiju (zračenje) ili kemoterapiju ili oboje.

Stadij Promjene Vjerojatnost izlječenja
I Ograničen na limfne čvorove samo jednog dijela tijela (npr. na desnu stranu vrata) Više od 90%
II Zahvaća limfne čvorove na dva ili više mjesta na istoj strani ošita, bilo iznad ili ispod njega (npr. neki povećani čvorovi u vratu a neki u pazuhu) 90%
III Zahvaća limfne čvorove i iznad i ispod ošita (npr. neki povećani čvorovi u vratu a neki u preponi) 80%